dimecres, 16 de novembre del 2011

Les NTIC i la psicopedagogia

Amb aquest pràcticum he experimentat de primera mà què significa emprar les Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació en la feina del pscopedagog.

D'una banda, la comunicació via e-mail que estic mantenint diàriament amb les coordinadores del projecte, permet intercanviar idees i opinions, mantenint un contacte constant, tot i que sigui asincrònic en el temps i ens trobem en llocs distanciats en l'espai.

D'altra banda, l'ús del programa Dropbox em permet guardar arxius en un espai d'internet que puc compartir amb les coordinadores del projecte. D'aquesta manera he pogut anar construint el formulari d'opinió dels docents i dels formadors viaris de forma compartida, de manera que la tasca del psicopedagog s'emmarca dins del treball col·laboratiu amb la resta de professionals que també estan implicats, amb l'avantatge de poder fer-ho en diferents moments (temps) i espais.

També estic emprant per a crear i enviar els formularis d'opinió l'aplicació de Google Docs. Aquesta aplicació et permet crear un formulari amb preguntes de diferents tipus (obertes, de múltiple elecció...) i enviar-lo perquè el responguin els altres. Al mateix temps, quan algú a qui li he enviat em contesta, se m'afegeixen en una taula d'excel totes les respostes obtingudes, de manera que resulta molt fàcil poder fer-ne els gràfics i el recompte per poder efectuar un bon i ràpid anàlisi de les dades i de la informació obtinguda. Per tant, he pogut enviar un formulari d'opinió a un gran nombre de docents, més que si hagués hagut de fer l'enquesta telefònicament o personalment. Això m'ha de permetre conèixer l'opinió de docents molt diversos, d'escoles molt diferents..., de forma molt còmode, des de casa, sense desplaçar-me i estalviant un munt de temps.

Ara bé, l'ús de les Noves Tecnologies no és tot avantatges, també impliquen alguns inconvenients, des de que el programari falli, fins que no és el mateix emprar les noves tecnologies per comunicar-se que el contacte personal. És per això que amb les coordinadores del projecte ens anem veient al llarg de les fases del projecte, normalment un cop per començar-la, un a mitja fase del projecte i un altre per tancar-la.

També enviant els formularis d'opinió via mail, malgrat els he pogut enviar a molts docents, em falta el contacte personal bàsicament per dos aspectes. Primer, perquè amb el formulari via mail, hi ha una informació limitada per introduir i transmetre tot i que hi hagi preguntes obertes, doncs tenir la persona davant permet una comunicació més oberta. I en segon lloc, el fet de no tenir davant la persona que necessita la teva opinió i no conèixer de primera mà el programa d'avaluació del RACC Educa, pot fer sentir als docents desvinculats d'aquesta avaluació, podent contestar els formularis amb la mínima informació o, simplement, ignorant l'enquesta enviada.

Penso que hem de saber emprar les Noves Tecnologies com a psicopedagogs, les hem d'incorporar a la nostra tasca com una eina que pot ser de gran ajuda i profit. Però també cal tenir en compte quins inconvenients ens pot portar el seu ús i de quina manera els podem compensar.

1 comentari:

  1. Efectivament Marta, esmentes només un parell d'aplicacions que realment són molt útils, però n'hi ha moltíssimes més que heu de saber per assessorar si convé als centres i/o empreses dedicades a l'educació.Recorda d'anar posant el dia a dia de les teves pràctiques.

    ResponElimina