Després d'haver enviat via mail el formulari per als docents i els formadors viaris que han emprat el programa RACC Educa, toca esperar les respostes. Però com que encara no sabem la participació amb la que comptarem, cal començar una avaluació interna, que s'ha d'elaborar de forma conjunta amb les coordinadores del projecte.
Per tal d'iniciar aquesta avaluació del programa, dels materials i activitats que ofereix als alumnes de cicle mitjà, cal crear un instrument. En primer lloc, igual que es va fer en la creació dels formularis, cal establir uns indicadors. Ara bé, em torno a trobar amb la mateixa dificultat que dies enrere quan vaig crear els formularis: quins indicadors? com s'han de redactar?, etc.
Cercant bibliografia que em pugui ser de guia, sembla que torno al punt d'inici en el que em trobava. Un dels llibres que he consultat ha estat:
"Pérez, R; García, J; Martínez, C (coords.) (1995) Evaluación de programas y centros educativos. Madrid: UNED".
Aquest llibre esmenta que la tasca de construir indicadors d'avaluació és complexa i que suposa:
- Establir un model teòric.
- Identificar els components i dimensions a avaluar.
- Especificar els indicadors sobre cada dimensió.
Per a la selecció d'imdicadors, cal emprar uns criteris:
- La informació que aporta l'indicador ha de ser rellevant i no manipulable.
- Ha d'aportar informació fiable i vàlida.
- Han de ser viables en la seva elaboració i recolecció.
- Han de ser útils en funció als destinataris als quasl van dirigits.
Davant d'aquestes primeres instruccions, la meva tasca ha estat cercar un model teòric per a efectuar l'avaluació, i per això he consultat diferents articles i llibres sobre avaluació de materials. La majoria d'informació que he trobat es refereix a instruments d'avaluació de materials curriculars en format paper. Mentre que l'avaluació de programes i materials didàctics en format TIC ha estat una mica més complicada de trobar, bàsicament, perquè són avaluacions que se centren molt en les característiques formals del programa (hipertextos, format web...), passant més per alt les característiques pedagògiques d'aquests.
Davant d'aquestes dues possibilitats em plantejo la possibilitat de començar a fer un instrument que em permeti avaluar el programa destinat als alumnes de cicle mitjà no només formalment, sinó també pedagògicament. Per això he començat a adaptar un formulari pensat per a materials curriculars en format paper, afegint o canviant indicadors per tal d'adaptar-los al format digital del RACC Educa, avaluant en tot moment les característiques formals del programa i les característiques pedagògiques, tot tenint en compte la naturalesa digital del programa. Això fa que la teoria de base per a l'anàlisi sigui la teoria constructivista del procés d'ensenyament - aprenentatge, aplicada, però, a les NTIC.
Ara ens enfrontem a un nou repte: crear un instrument que ens permeti analitzar i avaluar el RACC Educa en les seves dimensions rellevants i que empri uns bons indicadors que permetin fer una bona avaluació per poder elaborar unes bones propostes de millora del programa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada