dilluns, 24 d’octubre del 2011

L'anàlisi del "RACC Educa": pot ser objectiu?

En la primera fase, una de les activitats que em proposava era començar a analitzar i conèixer les característiques del programa educatiu on-line "RACC Educa", tant de les activitats que oferia als alumnes com dels materials i recursos dirigits als educadors. Els objectius que perseguia eren, principalment, dos:
  1. Analitzar la tipologia de les activitats, materials i recursos didàctics destinats als alumnes de cicle mitjà.
  2. Conèixer el tipus de materials i recrusos educatius didàctics destinats als educadors, docents i/o pares, dels infants de cicle mitjà.
Per això vaig començar a crear una taula i un document en el qual recollia tots els materials, activitats i recursos que s'oferien als infats de cicle mitjà i als educadors, per organitzar tot el que hi havia i conèixer el programa que, posteriorment, haig d'avaluar.

Però, quan vaig començar a analitzar el programa "RACC Educa", em vaig adonar que, en molts moments, no només estava coneixent un programa educatiu, sinó que ja l'estava avaluant, malgrat la meva intenció era conèixer-ne les seves característiques de la forma més objectiva possible.
Primer, vaig pensar que fer un llistat de tot el que hi havia en el programa em portaria a fer-ne un anàlisi objectiu, és a dir, un anàlisi amb les característiques formals del programa "RACC Educa": els materials que ofereix, el format que presenta, els continguts que treballa... Tanmateix, a mida que he anat efectuant l'anàlisi m'he adonat que aquesta anàlisi objectiva anava essent acompanyada, també, d'una opinió.
Tot i que el primer anàlisi efectuat no presenta cap tipus d'opinió, és cert que a mida que he anat coneixent el material i l'he analitzat, he anat construint-me la meva pròpia opinió del programa. Sembla difícil, doncs, poder fer-ne un anàlisi del tot objectiu, perquè malgrat no ho vulguis, sempre tindràs una opinió envers allò que intentis analitzar. Adonar-se'n, és important, sobretot per conèixer quin pot ser el teu punt feble, en quin punt pots explaiar-te massa en l'anàlisi i en quin altre, que careix del teu interès, et pots quedar més curt o, fins i tot, passar-lo per alt.
Suposo que el psicopedagog no ha d'oblidar mai que, malgrat ha de treballar com un professional que guia l'avaluació d'un programa educatiu i que en fa un anàlisi previ intentant ésser el més objectiu possible, com a persona sempre té una opinió, un judici, i n'ha de ser conscient. Perquè les nostres opinions ens poden fer percebre la realitat de forma esbiaixada si no ens adonem que aquestes influeixen en la nostra manera de percebre-la.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada